23. juni 2005 Fagfokus
Et kreativt drivhus
I Jon Halvor Bjørnseths drivhus får barna være kreative lydkunstnere som snekrer, spiller, leker og skaper. Selv liker han å klimpre på brødbokser.
I et telt på Kalvøya
utenfor Oslo står en musikkpedagog og sager. Barnas
Kulturfestival 2002 er i gang, og Jon Halvor Bjørnseth frelser
barn til musikkens forunderlige verden over en lav sko. Han står
blant groteske lydskulpturer, snekkerverktøy, bilfjærer,
forsterkere, krykker med kontaktmikrofoner, brødbokser med
strenger og diverse andre duppeditter. Drivhuset har inntatt plenen
med sitt instrumentoppfinneri.
– Hvem vil lage et
instrument? roper Bjørnseth og får svar. Ine og Oda vil
gjerne lage instrumenter, og Bjørnseth går i gang med å
instruere byggingen av en duocord – et strengeinstrument med to
strenger: Ett til Ine og ett til Oda. Derfor står han altså
nå og sager.
Verkstedarbeid
Stiftelse
Drivhuset har etter hvert etablert seg som et solid kompetansesenter
for verkstedarbeid på musikkområdet. Instrumentmakeriet
er bare en liten del av virksomheten. Utallige musikkskoler,
videregående skoler, folkehøgskoler, konservatorier og
musikkskolelærere har møtt Bjørnseth og hans
samarbeidspartnere på kurs og prosjekter rundt om i det ganske
land. I tillegg har Drivhuset stått bak et par
skolekonsertproduksjoner i samarbeid med Rikskonsertene, og ansvar
for Ultimafestivalens årlige barne- og ungdomssatsing, Bryt
Lydmuren.
– Kjernen i Drivhusets virksomhet er aktive
deltakere som lager og spiller sin egen musikk sammen med
profesjonelle musikere og komponister, forteller Jon Halvor
Bjørnseth.
– Gjennom øvelse og improvisasjon
finner deltakerne fram til eget musikalsk materiale, og med dette som
utgangspunkt arbeider alle sammen om å forme et helhetlig
musikkstykke.
Praktisk bakgrunn
Et vanlig
Drivhus-prosjekt går som følger: En gruppe barn eller
ungdom møtes i et par dager. Kanskje spiller de vanlige
instrumenter, kanskje har de fått låne noe fra Drivhusets
samling absurde «ikke-instrumenter». En kreativ prosess
uten bestemt sjanger begynner fra ingenting, og ender i en
forestilling eller performance. Stikkordet er verkstedarbeid.
–
Skapelsesprosessen er helt åpen. Det som er viktig, er å
se hvordan man med enkle midler kan organisere og kommunisere med
unger i en gruppe, sier Bjørnseth.
Han legger vekt på
at han selv har latt seg inspirere av å oppleve flinke
pedagoger, snarere enn å lese teorier – fra afrikanske
musikere med trommer, til London Sinfoniettas pedagogiske arbeid.
–
De jobber alle med utgangspunkt i grunnleggende tramp og klapp og
«Nå-har-vi-det-hyggelig», og tar det videre derfra.
Med et slikt utgangspunkt kan man få til mye – også
kompleks og avansert musikk.
Nysgjerrighet
I tillegg
til instrumentoppfinneriet, er Drivhuset på plass på
Kalvøya med et eget samspill-telt. Når teltet er fullt,
og ungene har sprunget rundt og slått på alt som er i
nærheten i noen minutter, samles troppene til enkle rytmiske
hermeleker, soloinnslag og samlet start og stopp. Etter 10 minutters
øving framfører «ensemblet» et stykke for
foreldrene, og så kan nye horder slippes løs på
rytmeinstrumentene. Dette er verkstedarbeid i hurtigformat.
–
Første gangen ungene lager lyd, velger de det enkleste, det
som fungerer. Er det en tromme, slår de løs. Neste gang
forsøker vi å så frøet om å
raffinere: «Det vi allerede har prøvd, det kan vi, og
det vet vi virker. Derfor kan vi prøve noe nytt nå!».
I denne prosessen har alle lov til å tenke og komme med
forslag, og gradvis blir samspillet mer organisert og nyansert. Vi
jobber med naturlig oppbygging av musikalsk erfaring.
–
Drivhuset befinner seg relativt langt unna det tradisjonelle
pianotante-samlebåndet?
– Treningsaspektet kommer litt
etter hvert, men det er svært underordnet hos oss. Det er så
godt ivaretatt ellers – hele systemet er bygd opp på den
måten: «Øvelse gjør mester».
Mer
verkstedtenkning
Bjørnseth mener at det ikke er noen
motsetning mellom det de gjør og mer tradisjonell
musikkskoleundervisning.
– Jeg har ikke noe behov for å
si at kulturskolene tar feil, men verden er stor og har plass til
mye. Verkstedarbeid bør være en integrert del av alle
kulturskoler – i tillegg til pianotantene. De som spille gitar
og de som spiller saksofon bør kunne møtes en gang
iblant – i en sammenheng som ikke er skolens orkester.
Denne
sammenhengen kan også være uten de vanlige
instrumentene.
– Man kan jobbe med de samme prosessene på
instrumenter som ikke krever teknikk eller kunnskap. Da er lyd og
ideer i sentrum, og organiseringen blir viktig.
En rekke
kulturskoler har benyttet seg av Drivhusets tjenester. I Tønsberg
var alle elevene samlet i to hele dager, og på Ås bruker
de verkstedarbeid som en slags førskole. Drivhuset har også
vært innom en del folkehøgskoler og konservatorier –
i tillegg til Barratt Dues Musikkinstitutt.
– Stephan
Barratt-Due er helt på linje med oss, og mener at denne typen
arbeid er viktig for å utvikle en selvstendig holdning hos
studentene – for å skape selvstendig tenkende
kunstnere.
Alle Drivhusets prosjekter – enten de er korte
eller lange – ender med en forestilling eller performance, og
både resultat og prosess blir naturlig nok sterkt preget av de
lokale forhold.
– Vi vil at ungene skal få med seg en
tro på at de selv kan uttrykke sine ideer og at disse ideene er
verdt å bygge videre på. Vi vil at de skal bygge opp en
nysgjerrighet på hva andre har ment med sine uttrykk, og vi vil
gi dem umiddelbar samspillglede: Når var det gøy? Jo,
når det svingte, når alle traff på likt, eller når
vi skapte en stemning sammen.
Inodafon
I
instrumentbyggerteltet har Ine fått spikre stemmeskruer og Oda
stramme gitarstrenger, og duocorden er straks ferdig.
– Nå
mangler vi bare et navn. Hva synes dere instrumentet skal hete?
Det
har verken Ine eller Oda tenkt på, men Bjørnseth har
sjarmert småpiker før:
– Mange instrumenter
heter jo noe med fon – det betyr «å klinge».
Hmmm... Hva synes dere om Inodafon?
– Ja!, ja!, nikker Ine
og Oda energisk, mens foreldrene smiler fra øre til
øre.
Drivhuset
Drivhuset – stiftelsen for
musikalsk verkstedarbeid, ble opprettet i 1998, og holder til i egne
lokaler på Grünerløkka i Oslo. Stiftelse er
uavhengig, og ledes av et styre med initiativtaker Jon Halvor
Bjørnseth i spissen. Drivhuset driver utstrakt pedagogisk
prosjektarbeid over hele landet, i tillegg til å kurse
musikkpedagoger. Stiftelsen har en rekke musikere, komponister og
pedagoger knyttet til seg som kursholdere for lengre eller kortere
perioder. Stiftelsen mottok etableringsstøtte fra Norsk
kulturråd i 1999-2001.
Tekst: Amund Sjølie Sveen, for Musikk-Kultur