Maridalsveien 78, 0458 OSLO 
leder: Jon Halvor Bjørnseth 
tlf.: 2235 1020 mob. 48867467 
org.nr. 979 670 974
Finn oss på kartet
E-POST-ADRESSE:
<her skulle du se Drivhusets epostadresse>


KERAMUSIKK
- et kreativt verkstedsprosjekt for ungdomsskolen for
Den kulturelle skolesekken i Oslo vinteren 2008, basert på
Birte Kittilsens keramikk-instrumenter og
Drivhusets komposisjonsverksteder

KASTELLET SKULLERUD ROMMEN

Slik inviterte vi ungdomsskoler i Oslo:

"Bli med og lag dine egne unike leire-instrumenter! Spill sammen og lag konsert for hele skolen! Lær eldgammel kunnskap om leire og lyd av keramikk-instrument-spesialisten Birte. Det blir lyd i både fløyter, krukke-trommer, krølleklanger, rør og raslere." Denne aller første utgaven av KeraMusikk ble gjennomført på tre skoler i Oslo: Kastellet, Rommen og Skullerud og det er artig å oppleve at prossessen fra leire til lyd fungerer veldig fint. Både elever og lærere satte stor pris på det å både få lage sine egne instrumenter og å komponere og fremføre musikk.

KERAMIKK-INSTRUMENT-VERKSTED:
BIRTE KITTILSEN
Birte Kittilsen (bilde)
MUSIKK-VERKSTED:
MARIA SJØBERG, FLØYTE
HARALD SKULLERUD, PERKUSJON
JON HALVOR BJØRNSETH - LEDER



KASTELLET SKOLE - verksteder 11. og 12. februar, konsert 7. mars
Her var det klasse 8C og 8D som var de heldige utvalgte til å delta. Etter en kort presentasjon for begge klasser i skolens amfi, begynte 8C med spilling og komponering mens 8D gikk til keramikkverkstedet. Musikken startet med et rikt utvalg av instrumenter fra Birtes egen produksjon: krukketrommer, raslere, blokkfløyter, tverrfløyter, trommerør og bjeller. Leireinstrumentenes egenartede "sound" ga raskt assosiasjoner til "ur-musikk" eller også musikk fra andre kontinenter. Udu-trommene er også fra Nigeria, og tilsvarende fløyter stammer også fra Kina, så assosiasjonene var ikke bare fri fantasi. På tross av de utfordringene som Kastellets helt spesielle korridor-løse arkitektur ga oss var elevene raskt klare med de første komponerte stykkene. På keramikken ble det også raskt gode resultater. Mange valgte å lage krukketrommer bygget ved hjelp av en plastbolle som form pluss en øvre halvdel som lages av ringer av "leirepølser". Fløytene var også poplære og særlig hulromsfløytene laget med utgangspunkt i rør som kunne presses ut av Birtes hendige verktøy - en "extruder". I løpet av de to dagene ble det også tid til å risse inn dekorasjoner og å male flere av instrumentene. For å rekke å tørke og brenne elevenes egne instrumenter hadde man valgt å legge konsertdagen tre uker etter verkstedene. Selv om mange av elevenes egne flotte instrumenter nå var klare valgte vi likevel å gjennomføre konserten med de samme instrumentene som på prøvene for at ting skulle bli så likt som mulig. Det ble en artig konsert og presentasjon i skolens amfi der også andre klasser fikk oppleve den egenartede lyden fra leireinstrumenter. Elevene klarte å huske og gjenskape det meste selv om det var gått lang tid siden komposisjonsverkstedene - gratulerer!

Lydeksempler: 8C TINGELING ¤ 8C FUTT FUTT, ¤ 8D fra generalprøver 12/2



Keramikkverksted: Birte Kittilsen i samarbeid med Kjersti Svendsen som er kunst- og håndverkslærer på Kastellet.
Musikkverksted:
Maria Sjøberg og Jon Halvor Bjørnseth


Birte med sin extruder


emner: ny-utpressede leire-rør



SKULLERUD SKOLE - 8. 0g 10. trinn
verksteder 25. 26. 27. 28. februar - konserter 5. og 6. mars
Skullerud skole var påmeldt med to grupper:
1) 10.trinn - sammensatt gruppe på 30 elever fra hele trinnet
2) klasse 8 A og 8 B

Birte Kittilsen hadde tatt en tur innom skolen noen uker på forhånd og hatt en faglig prat med kunst- og håndverkslæreren. Den riktige type leire var bestilt og på plass på skolen, og så snart Birtes medbrakte "extruder" hang på veggen var det klart for å slippe de kreative krefter løs.

10. trinn hadde de to første dagene, og fikk gjort både musikk og keramikk med med gode resultater (på tross av at brannalarmen gikk flere ganger). På musikken var det en frisk idérikdom og sterk rytmesans. I leireverkstedet så vi igjen hvordan elevene blir engasjert i sine instrumenter og virkelig går inn for både å gi instrumentet fin lyd og flott utseende.

8. trinn hadde fordelen av å være mer sammensveiset som hele klasser, og tok de nye utfordringene på strak arm. I musikkverkstedet gikk samarbeid og diskusjon strålende. Underveis delte vi inn i en fløyte-gjeng og en trommegjeng som fant opp ulike musikalske elementer som senere ble satt sammen. På leireverkstedet sammen med Birte var det igjen ganske hektisk - mange ønsket individuell oppfølging og to arbeidsøkter på halvannen time er litt i minste laget. Likevel rakk alle å få ferdig egne instrumenter, og selv om ikke alle ble brukt på konserten, var mange tydelig fornøyde når de ferdig brente instrumentene ble dekorert med farger og snorer.

KONSERTENE
En uke senere skulle det hele oppsummeres og konserter presenteres i skolens samlingssal. Førsdt ut var 10.klassingene. Ville elevene huske alle komposisjoner og avtaler? Etter gjennomspilling og generalprøve med begge grupper var vi i gang med konserten foran et engasjert og positivt publikum fra resten av 10. trinn. På tross av at publikum gir litt ekstra nerver hos utøverne ble musikken gjennomført etter planen med én lang komposisjon for hver gruppe.
8. trinn holdt sin konsert dagen etter, med like stor konsentrasjon og entustiastisk publikum. Klikk på linkene nedenfor for å høre eller laste ned musikken (Mp3-filene er på ca. 8 MB hver så det tar litt tid før de begynner å spille, avhengig av hvor rask internettforbindelse du har)
10. trinn, 5. mars:
BIRDS FLY HIGH
TAM TAMATOM

8.trinn, 6. mars:
8B: MÅ HA
8A: EKKOFUGLER



Keramikkverksted: Birte Kittilsen i samarbeid med Ingjerd Astrid Vestad (10.trinn) og Åshild Ellinggard (8.trinn) fra Skullerud skole.

Musikkverksted: Harald Skullerud og
Jon Halvor Bjørnseth fra Drivhuset



ROMMEN SKOLE - 10.trinn - modell med éndags musikkverksted

- Maria Sjøberg i sving

Rommen skole hadde tidlig meldt sin interesse for prosjektet, men hadde samtidig spesielle utfordringer siden skolen i påvente av et nybygg befinner seg i midlertidige lokaler, uten formingssal og keramikkovn. Selv om man var inne på tanken å sette bort selve brenningen til Birtes eget studio, endte skolen opp med å takke nei til keramikk-delen av prosjektet, og bare gjennomføre musikkverkstedet med Birtes instrumentsamling. Til gjengjeld ble det lagd en meget effektiv kjøreplan som gjorde at hele 10. trinn på 60 elever fikk prøve seg med både verkstedsarbeid og konsert.

Kreativiteten var stor, og igjen kunne vi høre at keramikkinstrumentenes "sound" gjorde at assosiasjonene gikk til forestillingen om "ur-musikk" og ikke- vestlige kulturer. Små tekst-biter ble hentet fra noen av de mange språk som elevene har med seg fra sine familier. Maria fikk med seg fløytegrupper og hadde separate verksteder der man både måtte streve litt med å finne blåseteknikk og toner, og også være kreative med komponering. I hovedrommet jobbet Jon Halvor med udu-trommer, rasleinstrumenter og bjeller, noe som ga sterkt fokus på rytme. Når det hele ble satt sammen opplevde musikerne hvordan blåse-lyder og rytmer passer naturlig sammen.

KONSERTOPPTAK:
14.februar , klasse 10 A :
Tribute to Valentine
8, 9, 10, men ikke 11
15. februar klasse 10 B:
gruppe 4:
Yara, Bara, Tera
gruppe 3:
DIMENSIONS



Musikkverksted:
Maria Sjøberg – fløyter ++
Jon Halvor Bjørnseth - perkusjon ++