RATTLESHAKE – skoleinfo / oppgaver I dagene 1, - 3. mars kan vi endelig ønske dere velkommen inn på Black Box Teater til forestillingen Rattleshake. Her følger litt mer informasjon og noen idéer til hva lærere og elever kan ta tak i både før og etter å ha sett forestillingen. 1.
INFO – hva skal vi gå på? Det er en ny trend, en ny "dille" på gang - Rattleshaker! - de er hverken dukker eller sprellemenn, men roboter som lever sitt egentlige liv på internett. Rattleshop Inc. prøver å få millioner av barn til å kjempe Rattle-Battle på nett. I denne musikk- og danse-forestillingen følger vi LILA fra hun åpner sin første Rattleshake-boks, til hun læres opp til å gjøre shaker-battle-dans mot truende mekaniske motstandere. Vil Lila følge det strenge systemet og bli en Rattleshake-mester? Hva vil hun? Kan Lilas valg påvirke det mektige Rattleshop inc. som alltid trekker i trådene? Forestillingen er full av musikk, dans og bilder, og det kan godt hende at det finnes flere måter å oppfatte dette på – elevene trenger ikke lete etter ett fasitsvar – det er ingen rebus som skal løses. Men det vil helt klart bli motsetninger mellom Lila og Rattleshake-robotene. Er robot-systemet intelligent? Klarer de å få Lila til å herme sine bevegelser, eller kan Lila noe som de ikke kan? Et tips i forkant av besøket er rett å slett å prøve å legge merke til og senere beskrive hva som skjer underveis. Kanskje noen elever kan få i oppgave å følge særlig nøye med på ulike sider ved forestillingen: dans, musikk, videobilder, tekster, lyssetting og scenerom. Hva skjer, hva forandres? 2.
Tematikk: trender A Hvor mange slike internasjonale trender kjenner dere til? B Ta én av disse trendene som eksempel og lag en liste på alle slags ting man kan kjøpe, og ting man kan gjøre i forbindelse med dette. Finnes det ting fra denne trenden i butikker og på bensinstasjoner? Ser man det på kino, TV eller DVD? Har de en hjemmeside på internett? Finner man noe fra dette i bokhandeler eller platebutikker? C Tenk dere at deres klasse skulle få lov til å finne opp den neste store trenden – hva skulle den hete og hva skulle den handle om? Her kan elevene sette opp forslag og evt. jobb i grupper. Noen kan beskrive med tekst: bakgrunn, handling og spilleregler. Andre kan tegne figurer, overskrifter, spillebrett m.m. Noen kan finne lyder og begynne å lage musikken som følger den nye store trenden . Kunst- og forming kan evt. benyttes til å lage prototyper av figurer eller gjenstander som er sentrale i den nye trenden. 3.
Din stemme –
har du sjanse til å påvirke verden gjennom internett og ny teknologi?
4. Den digitale fremtid. Lag ulike fremtidsvisjoner eller s.k. scenarier for hvordan bruken av internett og annen datateknologi fungerer i det året dere selv fyller 50 år. Kan man lage ulike versjoner – en optimistisk, en pessimistisk og en realistisk? 5. Lage fremtidsmusikk med DSP fra NOTAM? Mye av musikken i Rattleshake er laget med datamaskin. Det finnes et unikt norskprodusert lydprogram som er helt gratis å laste ned og bruke: www.notam02.no/DSP02 Nettstedet inneholder dessuten en flott presentasjon av den elektroniske musikkens utvikling frem til i dag. God fornøyelse! 5.
Bevegelses-trender. |