RATTLESHAKE – skoleinfo / oppgaver            

I dagene 1, - 3. mars kan vi endelig ønske dere velkommen inn på Black Box Teater til forestillingen Rattleshake. Her følger litt mer informasjon og noen idéer til hva lærere og elever kan ta tak i både før og etter å ha sett forestillingen.

1. INFO – hva skal vi gå på?
Den aller korteste presentasjonen av forestillingen finner vi på vår flyer: 

Det er en ny trend, en ny "dille" på gang - Rattleshaker! - de er hverken dukker eller sprellemenn, men roboter som lever sitt egentlige liv på internett. Rattleshop Inc. prøver å få millioner av barn til å kjempe Rattle-Battle på nett. I denne musikk- og danse-forestillingen følger vi LILA fra hun åpner sin første Rattleshake-boks, til hun læres opp til å gjøre shaker-battle-dans mot truende mekaniske motstandere. Vil Lila følge det strenge systemet og bli en Rattleshake-mester? Hva vil hun? Kan Lilas valg påvirke det mektige Rattleshop inc. som alltid trekker i trådene?

Forestillingen er full av musikk, dans og bilder, og det kan godt hende at det finnes flere måter å oppfatte dette på – elevene trenger ikke lete etter ett fasitsvar – det er ingen rebus som skal løses. Men det vil helt klart bli motsetninger mellom Lila og Rattleshake-robotene. Er robot-systemet intelligent? Klarer de å få Lila til å herme sine bevegelser, eller kan Lila noe som de ikke kan? Et tips i forkant av besøket er rett å slett å prøve å legge merke til og senere beskrive hva som skjer underveis. Kanskje noen elever kan få i oppgave å følge særlig nøye med på ulike sider ved forestillingen: dans, musikk, videobilder, tekster, lyssetting og scenerom. Hva skjer, hva forandres?

2. Tematikk: trender
Hvem lager trendene – hvordan skjer det? Noen må jo sitte et sted og finne på den neste lekedingsen som skal slå an og selges til millioner av barn. Om samme slags dings finnes fra før så gjør det ingenting – tenk på en snurrebass – noen lagde en ny versjon og kalte det Bey-Blade. Men det er ikke bare tingen i seg selv – hvor mange andre kanaler brukes? Hvor mange medier og produkter må til for å skape en ”full pakke” som ungene digger? 

A Hvor mange slike internasjonale trender kjenner dere til?

B Ta én av disse trendene som eksempel og lag en liste på alle slags ting man kan kjøpe, og ting man kan gjøre i forbindelse med dette. Finnes det ting fra denne trenden i butikker og på bensinstasjoner? Ser man det på kino, TV eller DVD? Har de en hjemmeside på internett? Finner man noe fra dette i bokhandeler eller platebutikker?

C Tenk dere at deres klasse  skulle få lov til å finne opp den neste store trenden – hva skulle den hete og hva skulle den handle om? Her kan elevene sette opp forslag og evt. jobb i grupper. Noen kan beskrive med tekst: bakgrunn, handling og spilleregler. Andre kan tegne figurer, overskrifter, spillebrett m.m. Noen kan finne lyder og begynne å lage musikken som følger den nye store trenden . Kunst- og forming kan evt. benyttes til å lage prototyper av figurer eller gjenstander som er sentrale i den nye trenden.

3. Din stemme  – har du sjanse til å påvirke verden gjennom internett og ny teknologi?
Mange steder på internett kan alle som vil logge seg inn og delta i spill eller aktiviteter. Gir det deg og dine venner muligheter til å forme og påvirke utviklingen? På hvilken måte? Eller er det ofte at deltakelse bare er et lokkemiddel for å kunne holde oppmerksomheten din fanget. Prøver nettstedene å få deg til å kjøpe ting, bilder, ringetoner etc. ? Er det i så fall noe galt i det? 
Kjenner dere til at folk har startet aksjoner eller underskriftskampanjer via epost eller sms? Hva med humor og vitsetegninger som gjør narr av politikere eller andre kjente mennesker – ville du sende slikt videre?
Disse spørsmålene kan være utgangspunkt for diskusjon i klassen etter å ha vært på Rattleshake. Eller  også som utgangspunkt for stiloppgaver eller praktisk arbeid på internett – finn eksempler på nettsteder som:

  1. Bare vil ha deg til å spille spill mens resten av skjermen er full av reklame
  2. Vil ha deg til å vise frem deg selv med bilde og ”selvskryt”
  3. Gir deg muligheter til å presentere dine egne tekster, bilder eller musikk.
  4. Gir deg muligheter til å fortelle hva du mener og står for gjennom å signere på ulike underskrifts-lister, skrive innlegg osv.

4. Den digitale fremtid. Lag ulike fremtidsvisjoner eller s.k. scenarier for hvordan bruken av internett og annen datateknologi fungerer i det året dere selv fyller 50 år. Kan man lage ulike versjoner – en optimistisk, en pessimistisk og en realistisk? 

5. Lage fremtidsmusikk med DSP fra NOTAM?  Mye av musikken i Rattleshake er laget med datamaskin. Det finnes et unikt norskprodusert lydprogram som er helt gratis å laste ned og bruke: www.notam02.no/DSP02  Nettstedet inneholder dessuten en flott presentasjon av den elektroniske musikkens utvikling frem til i dag. God fornøyelse!

5. Bevegelses-trender. 
Også dans og musikk er i stadig utvikling – på 1700-tallet danset kongens hoff med store kjoler og pudderparykker. Var det noe som het Charleston-dans på 20-tallet? Senere kom Jitterbug (hvem husker den nå?), og rundt ’76-77 hoppet punkere opp og ned i pogo-dans.
a) Hvor mange ulike dansestiler kjenner dere navnet på ?
b) Hvordan blir den nye dansen om 10 år? Hva heter den og hvordan ser den ut?
c) La noen i klassen være ”danselærere” og lære bort de nye grunntrinnene til de andre. Bruk ”fremtidsdansen” på en konsert/fremføring for en annen klasse !