|
Maridalsveien
78, 0458 OSLO leder:
Jon Halvor Bjørnseth tlf.: 2235 1020 mob.
48867467 org.nr. 979 670 974 Finn
oss på kartet E-POST-ADRESSE:
|
|
-
Høsten 2007 – BÆRUM Skolens
egne lyder som materiale for lydutstilling og konsert. Oversikt
og huskeliste:
1. STARTVERKSTED med duoen
Båndvidda høsten
07 # finne
idéer # fordele oppgaver #
Ta opp lyder # lage
profiler på nett # dekorasjoner
2. Mellomperiode
3. FINALE
- utstilling og konsert, våren 2008
|
KALENDER
(pdf)
TIMEPLAN
(pdf)
DATA-FORBEREDELSER
GULLHAUG-LYDER
(ZIP)
|
FINNE
IDÉER - oppstartsmøte med alle Her samles
alle elevene, og lærerne som følger opp både
musikk- og kunst-arbeidet pluss Isak og Jon Halvor fra Båndvidda.
Vi diskuterer i fellesskap hva som er spesielt med akkurat denne
skolen, og samler ideene i fire hovedtemaer til de fire
lydboksene. Et tema kan være knyttet opp til ett bestemt
sted eller rom på skolen, til en bestemt aktivitet eller
begivenhet på skolen, til skolens historie eller til drømmer
om hvordan fremtiden på skolen kommer til å
bli. FORDELE
OPPGAVER Temaene
fordeles på fire grupper. Hver gruppe skal jobbe med både
lyd og dekorasjon til én lydboks.
|
|
MUSIKK
OG LYD: TA OPP LYDER Første
punkt i verkstedsarbeidet er å skaffe et materiale å
jobbe med. Båndvidda har med mobile lydopptakere og går
på ekspedisjon sammen med gruppen for å finne de
lydkildene som passer med det tema som er valgt. Elevene lager en
opptakslogg der man skriver nummer på hver lydfil og hva den
inneholder. Og når man kommer tilbake til data-rommet legges
lydmaterialet ut på skolens server slik at alle elevene kan
få tilgang til det.
KOMPONERE
OG MIKSE Deretter starter
man programmene DSP og/ eller hurtigmikser for å begynne å
lage sine egne mikser av lydmaterialet. Båndvidda gir en
kort innføring i hvordan man kommer i gang, og særlig
tydelig informasjon om hvordan og i hvilke mapper man skal lagre
sine resultater. Elevene lærer å mikse ned resultatet
til mp3-filer, men kan også beholde sine komposisjoner i DSP
slik at det er mulig å gå tilbake og komponere videre
i mellomperioden.
LAGE
PROFIL OG LASTE OPP LYD Når
elevene er ferdige med stykkene sine, laster vi dem opp på
musikkverksted.no. Alle
elevene oppretter hver sin profil, som opptas i ”Lydokugjengen”
på nettstedet. Når elevene har lært å
laste opp egne lyder og manøvrere inne på sidene, er
det bare for hver enkelt å gå inn å laste opp
flere og mer bearbeidete filer etter hvert. Her er det fritt fram
i perioden mellom dag 1 og 2!
|
|
DEKORASJONER: LyDoku-prosjektet
bruker 4
lydinstallasjonsbokser som
Isak og Jon Halvor tar med seg til skolen. Foran hver boks står
en joystick som brukes til å kontrollere musikken som kommer
ut av boksen. FRONTEN
på boksene er en flate som skolen får ansvar for å
dekorere . Tema
og motiv for dekorasjonen av hver enkelt boks blir bestemt i
diskusjonen på oppstartsverkstedet.
Dekorasjonsgruppene
jobber selvstendig ledet av skolens egne kunst- og formingslærere.
Forslag til timeplan legger opp
til at grupper som først jobber med dekorasjoner jobber med
lyd senere og omvendt. Men noen skoler har allerede begynt å
lage alternative timeplaner, og det kan vi bli enige med hver
enkelt skole om. Til
dekorgruppene kan vi ta med papplater som senere legges på
lydboksene. I tillegg til selve boksene er det er også
fint å tenke dekor og kunstnerisk utsmykning på de
stedene (enten det blir inne eller ute) der de fire lydboksene
skal plasseres. Dette kan spesielt jobbes med i mellomperioden.
De fire lydboksene har en front som måler 85,5
X 63,3 cm (bredde x høyde). Båndvidda tar også
med seg en egen stolpe som joysticken plasseres på ca. 40 cm
foran lydboksen.
|
|
2.
MELLOMPERIODE: I tiden mellom startverkstedet og
finalen kan skolen arbeide videre på egen hånd både
med komposisjoner og visuelt arbeid. Lærerne kan ha kontakt
med Båndvidda pr. epost. Alt nytt lydmateriale som lages i
mellomperioden må lastes opp til musikkverksted.no dersom
Båndvidda skal ha muligheter til å bruke det på
konsert og i utstilling.
|
|
3.
FINALE lydutstilling + 3 store konserter (turnéplan
for våren kommer fra Rikskonsertene) Vi er åpne for
å tilrettelegge timeplanen for dagen i samarbeid med den
enkelte skole. Sammen med skolene lager vi en plan for hvordan
elevene best kan organiseres slik at alle får oppleve både
utstillingen og konserten. På finaledagen vil
dekorasjonene bli avfotografert og lastet opp til prosjektets
sider på nett sammen med noen utvalgte dokumentarbilder med
elever i aksjon.
|
|
FLERE
LENKER: Hovedside for
lydoku på musikkverksted.no
Installeringsmanual
for DSP (hvis det
trengs): http://www.notam02.no/DSP2/index.php?page=222#3 Nedlastingsside
for DSP hos
Notam: http://www.notam02.no/DSP2/index.php?page=311 FAQ's
DSP: http://www.notam02.no/DSP2/index.php?page=225 Utfyllende
læretekster fra
Notam: http://www.notam02.no/DSP2/index.php?seq=7
Bilde-galleri
fra prosjekt LyDoku i skoleåret 2006/07 i Østensjø
bydel, Oslo
|
|